Domingo, Agosto 20, 2017
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Entrevista a Ricard Soler aka, Nu Drama

(En catalan debajo)

Tiene 22 años. Nació en Sant Joan de les Abadesses y ahora vive en Barcelona. Comparte un piso del Eixample. Ha publicado hace poco su último EP, Nu Drama. No le gusta la birra, sólo la ginebra.

 

Para comenzar e introducir un poco, ¿por qué este aka, NU DRAMA? 

Es un concepto que se podría definir como la melancolía que sientes cuando observas tu alrededor y ves que no te sientes identificado, una melancolía que acaba transformándose en una nueva forma de ver las cosas, ganas de cambiarlas. Ciertos subgéneros de películas o series podríen encarnar la idea de este proyecto, por ejemplo Her, Moon, Black Mirror… futurismo y melancolía juntados.

Influencias musicales, literarias, cinematográficas…

Es curioso porque en el mundo del Hip Hop me he sentido poco influenciado, he intentado mantenerme al margen del circuito español y americano. No me sentía capaz de hablar de cosas que no tienen nada que ver con mi estilo de vida, como las drogas, el dinero, los coches… Por este motivo intento sentirme poco influenciado. Me inspira mucho más mi vida cotidiana.

¿Un libro?

Hay un libro, por ejemplo: Noches frías de Ba Jin, que me marcó mucho. Más que contextualizar el lugar, las circunstancias… es un texto que te permite entrar y conocer a los personajes desde dentro, cosa que siempre he considerado importante: centrarte en el mundo interior y no tanto en el de fuera.

¿Cómo entras en el mundo del rap si dices que no acabas de sentirte identificado con él?

En el mundo del rap todos hemos pasado por caminos parecidos. El primer inicio fue con 6 o 7 años, que por una casualidad inmensa me dieron una cinta de rap en la radio de mi pueblo que me marcó mucho. Luego, cuando tenía 11 o 12 años, empecé a escuchar cosas que me habían llegado, sobre todo por mi hermano, como Eminem y los más conocidos del momento y me interesé por ello más seriamente.

¿Cómo definirías tu estilo?

Inconformista, ya que intenta romper cosas que se hayan hecho antes, juntar conceptos que parecerían imposibles de juntar, jugar con la realidad, la materia, la lengua, innovar. Yo lo definiría como rap experimental, creo que sería lo que más se acercaría.

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En el panorama del rap, o de la música en catalán, ¿a qué dirías que te aproximas?

El panorama catalán apenas da sus primeros pasos, le queda mucho por avanzar. A nivel mundial, había un artista de los años 90, Mf Doom, que tenía un grupo con su hermano, pero este se murió. A partir de este momento continuó, pero usando siempre una máscara; nunca más quiso mostrar su cara. Se ha separado de todos los convencionalismos. En este punto me siento identificado y lo pondría como referencia entre algunos otros.

Te diré algo muy provocativo que me comentó un amigo: tus letras se parecen a las de los Manel.

Pues la verdad es que intento alejarme de ellos. (Risas) En el momento en el que decido escribir en catalán me propongo no acercarme a la idiosincrasia catalana típica de nuestros tiempos. Los Manel pueden tener cosas interesantes, pero en cuanto a actitud me parecen demasiado anticuados para mi gusto. Yo, en cambio, intento apostar por una cosa mucho más vanguardista, por así decirlo.

Estuviste de Erasmus el curso pasado, en Lisboa. ¿De qué manera te ha influenciado en tu carrera? 

Ir a Lisboa ha sido un punto de inflexión importante. Me dio una motivación y ganas de cantar y escribir diferentes a las que había tenido hasta ahora. Tengo una canción que se llama no tornaré mai (no volveré nunca), que habla de los cambios irreversibles de la naturaleza, del mundo e incluso de una vida. Quieras o no, vivir un curso fuera te cambia mucho y es normal que influencie. Como curiosidad, años antes de ir a Portugal yo ya hablaba de la saudade en mis letras.

Hablas en alguna canción de los annunnakis y los UFO. ¿Qué crees que manifiesta este fenómeno? 

Yo no soy un creyente acérrimo ni dedico demasiado tiempo a investigar estos fenómenos. Pero evidentemente que en una sociedad en la cual ya no hay referentes que ordenen el significado de las cosas, la gente necesita buscar soluciones rebuscadas que den respuestas a las preguntas, quizá por eso es un fenómeno que está en auge.

¿Por qué dirías que sirve tu rap, tanto a ti como a los oyentes?

A mí me sirve como una terapia para focalizar las cosas que me pasan por dentro. La gente, cuando ve mis letras a veces tan melancólicas me pregunta si estoy bien. Yo respondo que, de hecho, si no lo estuviera no podría hacer lo que hago. Mis letras me obligan a pensar sobre las cosas que no me van bien, y esto hace que sea capaz de superarlas. A la gente le va bien porque se le plantea la música de forma diferente a la habitual. Mi propuesta requiere pensar, no es una música para desconectar y evadirse simplemente.

¿Si se te presentara la oportunidad de que alguna de tus canciones formara parte de una película, cuál dirías?

Precisamente una de las cosas que caracteriza mi música es que intento presentar imágenes o escenas al receptor. Intento hacer una hipotiposis para poner las cosas en su sitio, de alguna forma mis letras tienen un toque cinematográfico por si solas. Por lo tanto, si se m presentase la oportunidad, preferiría ser yo quien adaptase una letra mía en forma de película. Pero no quiero hablar más de la cuenta…

¿Qué opinas del trap?

Es muy curioso. Cuando yo empecé, en 2011, estaba apostando por unos sonidos que se denominan como Dirty South, que es un subgénero del hip hop que nace en el sur de los Estados Unidos. El trap es un subgénero que proviene de eso. Tiene su origen en los trap house de USA, unos locales en los que se hacían los trapis, a saber, las ventas de droga. Eran una trampa de la que no podían salir, y para expresarlo hacían esta música iracunda. Ahora goza de mucho reconocimiento. Pero yo cuando hacía eso en el 2011 la gente me abucheaba por ello. Lo que pasa es que hoy día la gente está hablando de rap y de trap como dos cosas diferentes, cuando en esencia son lo mismo. A mí el trap me parece un movimiento interesantísimo. De hecho, mis primeras influencias siempre han sido mucho más del sur que del este, por lo tanto mucho más próximas a un estilo trapero. Creo que ahora mismo se está sobreexplotando.

Yo creo que el trap expresa un poco la sensación de camino sin salida, de cul-de-sac.

Totalmente.

¿Cómo es cantar en catalán?

Es muy complicado en algunos aspectos, pero me siento orgulloso de ello. La mayoría de gente te dice que es un error porque no llegas a mucha gente y cosas por el estilo. Pero curiosamente, la mayoría de gente en el estado español ha crecido escuchando rap americano sin entender lo que se decía y eso les fascinaba.
Por su parte, parece que en el mundo de la lengua catalana hay muchas oportunidades para promover el idioma, pero yo me he dado cuenta de que, en la cultura, esto sólo ocurre en unos estilos concretos. Si no subes al escenario con una guitarra, normalmente no muestran ni la mitad de interés.

(En català)

Entrevista a en Ricard Soler aka, Nu Drama

 

Té 22 anys. Va néixer a Sant Joan de les Abadesses i ara viu a Barcelona. Comparteix un pis de l’Eixample. Ha publicat ara fa poc el seu últim EP, Nu Drama. No li agrada la birra, només la ginebra.

 

(En castellano http://latrivial.org/portfolio-view/entrevista-ricard-soler-a-k-a-nu-drama/) 

 

Per començar i introduir una mica, per què aquest aka, NU DRAMA? 

És un concepte que es podria definir com la malenconia que sents quan observes el teu voltant i veus que no et sents identificat, una malenconia que s’acaba transformant en una nova manera de veure les coses, ganes de canviar-les. Certs subgèneres de pel·lícules o sèries podrien encarnar la idea d’aquest projecte, per exemple Her, Moon, Black Mirror… futurisme i malenconia ajuntats.

Influències musicals, literàries, cinematogràfiques…

És curiós perquè en el món del Hip Hop m’he sentit poc influït, he intentat mantenir-me al marge del circuit espanyol i americà. No em sentia capaç de parlar de coses que no tenen a veure amb el meu estil de vida, com les drogues, diners, cotxes… Per aquest motiu intento sentir-me poc influenciat. M’inspira molt més la meva vida quotidiana.

Un llibre?

Hi ha un llibre, per exemple: Nits fredes de Ba Jin, que em va marcar molt. Més que contextualitzar el lloc, les circumstancies… és un text que et permet entrar i conèixer els personatges des de dins, cosa que sempre ho he considerat important: centrar-te en el món interior i no tant en el de fora.

Com entres al món del rap si dius que no acabes de sentir-te identificat?

En el mon del rap tots hem passat per camins semblants. El primer inici va ser amb 6 o 7 anys, que per una casualitat immensa em van donar una cinta de rap a la ràdio del meu poble que em va marcar molt. Més endavant, quan tenia uns 11 o 12 anys, vaig començar a escoltar coses que m’havien arribat, sobretot des del meu germà, com Eminem i els més coneguts del moment i vaig interessar-m’hi més seriosament.

Com definiries el teu estil?

Inconformista, en el sentit d’intentar trencar coses que s’hagin fet abans, ajuntar conceptes que semblarien impossibles d’ajuntar, jugar amb la realitat, la matèria, la llengua, innovar. Jo ho definiria com rap experimental, crec que seria el que més s’acostaria.

En el panorama del rap, o de la musica en català, de què diries que estàs a prop?

El panorama català està a les beceroles, li queda molt per avançar. A nivell mundial, hi havia un artista dels anys 90, Mf Doom, que tenia un grup amb el seu germà, però aquest es va morir. A partir d’aquest moment va continuar però fent servir sempre una màscara, sense voler mostrar mai més la seva cara. S’ha separat de tots els convencionalismes. En aquest punt m’hi sento identificat i el posaria com a referència entre alguns altres.

Et diré una cosa molt provocativa, que m’ha comentat un amic: les teves lletres s’assemblen a les dels Manel.

Doncs de primeres intento allunyar-me’n. (riure) En el moment en què decideixo escriure en català em proposo no acostar-me a la idiosincràsia catalana típica dels nostres temps. Els Manel poden tenir coses interessants, però en quant a actitud em semblen massa antiquats pel meu gust. Jo en canvi intento apostar per un cosa molt més avantguardista, per dir-ho d’alguna manera.

Has estat d’Erasmus aquest curs passat, a Lisboa. De quina manera ha influït en la teva carrera? 

Anar a Lisboa ha sigut un punt d’inflexió important. Em dóna una motivació i ganes de cantar i escriure diferents a les que havia tingut fins ara. Hi ha una cançó que es diu no tornaré mai, que parla dels canvis irreversibles de la natura del món i, fins i tot, d’una vida. Vulguis o no, viure un curs fora et canvia molt i és normal que influeixi. Com a curiositat, anys abans d’anar a Portugal jo ja parlava de la saudade a les meves lletres.

Parles en alguna cançó dels annunnakis i els UFO. Què creus que manifesta aquest fenomen? 

Jo no sóc un creient afèrrim ni dedico massa temps a investigar aquests fenòmens. Però evidentment que en una societat en la qual ja no hi ha referents que ordenin el significat de les coses, la gent necessiti buscar solucions entortolligades que donin respostes a les preguntes, potser per això és un fenomen que està en auge.

Perquè diries que serveix el teu rap, tan a tu com als oients?

A mi em serveix com una teràpia per focalitzar les coses que em passen per dins. La gent, quan veu les meves lletres a vegades tan melancòliques em pregunta si estic bé. Jo responc que, de fet, si no ho estigués no podria fer el que faig. Les meves lletres m’obliguen a pensar sobre les coses que no em van bé, i això em fa capaç de superar-les. A la gent li va bé perquè se li planteja la música de manera diferent a l’habitual. La meva proposta requereix pensar, no és una música per desconnectar i evadir-se simplement.

Si se’t presentés l’oportunitat que alguna de les teves cançons fos part d’una pel·lícula, quina diries?

Precisament una de les coses que caracteritza la meva musica és que intento presentar imatges o escenes al receptor. Intento fer una hipotiposi per posar les coses al seu lloc, d’alguna manera les meves lletres tenen un toc cinematogràfic per si mateixes. Per tant, si se’m presentés la oportunitat, preferiria ser jo qui adaptés una lletra meva en forma de pel·lícula. Però no vull parlar més del compte…

Què en penses del trap?

És molt curiós. Jo quan vaig començar, al 2011, estava apostant per uns sons que es denominen Dirty South, que és un subgènere del hip hop que neix al sud dels Estats Units. El trap és un subgènere que prové d’allò. Comença en els trap house d’USA, uns locals en els que es feien els trapis, a saber, els intercanvis de drogues. Eren una trampa de la que no podien sortir, i per expressar-ho feien aquesta música iracunda. Ara gaudeix de molt reconeixement. Però jo quan feia això l’any 2011 la gent em volia tombar. Passa que avui en dia la gent està parlant de rap i trap com dues coses diferents, quan són el mateix. A mi el trap em sembla un moviment interessantíssim. De fet, les meves influències sempre han sigut molt més del sud que de l’est, per tant molt més pròximes a un estil trapero. Crec que ara mateix s’està sobreexplotant.

Jo crec que el trap expressa una mica la sensació de camí sense sortida, de cul de sac.

Totalment.

Com és cantar en català?

És molt complicat en alguns aspectes, però me’n sento orgullós. La majoria de gent et diu que és un error perquè no arribes a gaire gent i coses per l’estil. Però curiosament, la majoria de gent a l’estat espanyol ha crescut escoltant rap americà sense entendre el que es deia.
Sembla que en el món de la llengua catalana hi ha moltes oportunitats per promoure l’idioma, però jo m’he trobat que només passa en uns estils concrets. Si no puges a l’escenari amb una guitarra no t’acostumen a mostrar ni la meitat d’interès.

Roc Solà
Història a la Autònoma de Barcelona. L'Enric Parellada em va obligar a crear un blog i des de llavors porto La Trivial al cor.
https://rocsola.wordpress.com

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